• De Europese tak van TikTok heeft 1 miljard dollar vrijgemaakt voor mogelijke boetes en rechtszaken.
  • Het socialmediaplatform doet dit omdat er meerdere “juridische procedures” lopen, zoals onderzoeken van toezichthouders.
  • De ingreep vergroot het verlies van TikTok in Europa, wat in 2023 opliep tot bijna 1,4 miljard dollar.
  • Lees ook: Europese Commissie start onderzoek naar TikTok: dat kan tot torenhoge boetes leiden

TikTok heeft ruim 1 miljard dollar vrijgemaakt voor mogelijke boetes of kosten voor rechtszaken in de Europese Unie, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De sociale media app doet dit omdat er meerdere “juridische procedures” lopen, zoals onderzoeken van toezichthouders.

De ingreep vergroot het verlies van TikTok in Europa, staat in het jaarverslag van dit bedrijfsonderdeel waarover Het Financieele Dagblad eerder berichtte.

De Europese tak van TikTok benadrukt dat de uitkomst van alle procedures ongewis is, wat betekent dat het platform mogelijk meer of minder kwijt is aan alle juridische perikelen.

Onderzoeken tegen TikTok kunnen veel geld kosten

Uit het jaarverslag, dat TikTok deze week publiceerde, wordt niet direct duidelijk welke onderzoeken of procedures TikTok op de hoge kosten dreigen te jagen. Wel is bekend dat veel landen zich zorgen maken om de privacy van gebruikers van de app.

Eerder kreeg het dochterbedrijf van het Chinese ByteDance in de Europese Unie al een boete van honderden miljoenen euro's voor de lakse bescherming van de privacy van minderjarigen.

Het operationele verlies van TikTok in Europa liep in 2023 op tot bijna 1,4 miljard dollar. Een jaar eerder verloor het 512 miljoen dollar. Dit terwijl de omzet juist hard steeg doordat steeds meer mensen de app gebruiken en TikTok adverteerders meer betaalde diensten kon aanbieden.

Het jaarverslag, dat in het Britse handelsregister staat, gaat over het onderdeel van TikTok dat actief is in de Europese Economische Ruimte, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

LEES OOK: TikTok stapt in de business van door AI gegenereerde advertenties van influencers